vasárnap, december 14, 2008

lófogászat

Mint már régebben írtam, el kell hanyagoljam a Zeuszt egy ideig, mert a mesterire kell a végső dolgozatomat írjam és nagyon le vagyok maradva, mert túl későn kezdtem el írni. A mesterin a fogászatra iratkoztam fel annak idején, nem is nagyon volt amiben válogatni, a sok rossz téma közül ez tűnt jobbnak nekem. Ha jól emlékszem akkor farmakológia, törvények, biotechnológia és fogászat közül lehetett választani. Ez a "specializálódás" most nagyon jól jött nekem, mert inkább a lovak fogászati problémáiról olvastam és írtam dolgozatokat, azt tudtam, hogy fontos a fogászat is, de rájöttem, hogy igazából nagyon fontos, mert például külföldön csak lófogászatra szakosodott állatorvosok vannak, akikből egyesek nagyon elmésen mobil fogászati rendelővel rendelkeznek, és olyan felszereléseik vannak amilyenekről mi itt Erdélyben nem is álmodhatunk, hogy a közeljövőben lesz majd nekünk is. Elég sok a fogak veleszületett vagy genetikai vagy szerzett rendellenessége, túlnövések, rossz irányba való kopás, fogtörés, különböző szövetek és foggyökerek gyulladásai, parodontózis, amiről tudjuk mennyire tönkreteszi a fogat és mennyire fájdalmas, meg még sok más patológia. Mindez azért is érdekes, mert befolyásolják az emésztést, ha nincs kellően megrágva a takarmány akkor hasfájást okozhat, időben meg lefogyást, rossz fizikai állapotot, és sok tulajdonos nem tudja mitől fogyott le a lova, mert a takarmány jó minőségű és féregtelenítve is van a ló. Nem mindig lehet észrevenni egy lovon ha a fogaival gond van, mert nem egyforma a fájdalom. Például az én lovam is lefogyott az utóbbi hónapban, pedig a takarmánya jó minőségű, zabot is kap, és rajta kívül még van három ló ugyanazon az udvaron és mindegyik "jó húsban" van. Azt hittem, hogy amiatt fogyhatott le, hogy nincs megszokva a kinti tartással, nagyobb is a szőre mint a tavaly télen, igaz akkor még istállóban volt. Most a boksz amelyikben van, az gyakorlatilag olyan mintha szabad ég alatt lenne egy fedéllel a feje fölött. Nemrég adtam féreghajtót is neki, hogy ezt a problémát is kizárjam. Nem is gondoltam az elején arra, hogy egy ilyen fiatal lónak is lehetnének fogászati problémái, és miért pont az én lovamnak lennének, már kicserélte a tejfogait, kinőttek már az agyarai is. Végülis csak arra a következtetésre jutottam, hogy nagy a valószínűsége annak, hogy a fogaival lehetnek gondok, már csak azért is mert az ürülékében hosszabbak voltak a megemésztetlen szénaszálak és zab is volt egészben, ami arra utal, hogy nincs megrágva jól és alaposan a takarmány ami aztán nem tud jól megemésztődni és felszívódni. Megeszi a takarmányt, de lassabban mint ahogy azelőtt, talán majdnem kétszer is lassabban, ez is utalhat fogászati problémára.A tegnapelőtt megvizsgáltuk a száját és a fogait és fogkopási rendellenessége van, a felső előzápfogak rövidek, majdnem a foghússal egy magasságban vannak és emiatt az alsók nem koptak el és hosszabbak és horgosak lettek. A lovak fogai egész életük során állandó növekedésben vannak, és ez sok problémát okoz ha valami rendellenesség lép fel. Megtörtént az első fogreszelés nagynehezen, mert nem tudtuk megkötni rendesen és állandóan húzódott hátra, persze még többször kell majd megreszeljük a fogait, és alaposabban is bele kell még nézzünk a szájába amikor mozdulatlanul tud majd állni. És csak majd többszöri fogreszelés után lesz majd látható eredmény.

Nincsenek megjegyzések: